Najnowsze artykuły
- Dyrektor Centrum Leczenia Oparzeń im. dr. Stanisława Sakiela w Siemianowicach Śląskich, ponownie ogłasza konkurs na stanowisko naczelnej pielęgniarki
- Dyrektor Centrum Leczenia Oparzeń im. dr. Stanisława Sakiela w Siemianowicach Śląskich, ponownie ogłasza konkurs na stanowisko pielęgniarki oddziałowej Bloku Operacyjnego
- Dyrektor Centrum Leczenia Oparzeń im. dr. Stanisława Sakiela w Siemianowicach Śląskich, ponownie ogłasza konkurs na stanowisko pielęgniarki oddziałowej Oddziału Chirurgii Ogólnej – odcinek II
Najczęściej czytane artykuły
Sygnaliści
Podstawa prawna
W związku z wejściem w życie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii masz możliwość poinformowania nas o wszelkich nieprawidłowościach, które stanowią naruszenia prawa w Centrum Leczenia Oparzeń
im. dr. Stanisława Sakiela w Siemianowicach Śląskich (zwanym dalej CLO).
Cel Dyrektywy
Celem Dyrektywy jest udostępnienie bezpiecznych kanałów wewnętrznych, do zgłoszeń nieprawidłowości w instytucji zapewniających wysoki poziom ochrony osób zawiadamiających o naruszeniach prawa Unii, co przełożyć się ma na poprawę egzekwowania polityk i prawa Unii w określonych dziedzinach.
Sygnalista to osoba zgłaszająca nieprawidłowości i/lub naruszenia prawa Unii
w zakładzie pracy i tym samym odgrywa kluczową rolę w ich ujawnianiu i zapobieganiu im oraz w ochronie dobra publicznego.
Zgłaszający, posiadając wiedzę na temat naruszenia prawa w CLO, mogą w poufny sposób wyeliminować nieprawidłowości.
Regulamin zgłoszeń obowiązujący w CLO
W CLO został przyjęty „Regulamin zgłaszania naruszeń prawa”.
Regulamin zawiera procedury zgłaszania, rozpatrywania zgłoszeń o nieprawidłowościach w miejscu pracy, zapewnienia poufności i ochrony osobom Zgłaszającym przed działaniami odwetowymi.
Dodatkowym celem regulaminu jest propagowanie postawy obywatelskiej odpowiedzialności wśród pracowników CLO oraz ochrona miejsca pracy poprzez wczesne wykrycie i usunięcie zgłoszonych przypadków nieprawidłowości.
Jak zgłosić naruszenie prawa Unii w CLO
W przypadku domniemania naruszenia prawa osoba zgłaszająca ma prawo skorzystać
z wewnętrznego kanału zgłoszeń udostępnionego przez pracodawcę. Zgłoszenie odbywa się:
- poprzez zawnioskowane osobiste spotkanie z zespołem przyjmującym zgłoszenia w celu jego przekazania;
- poprzez wykorzystanie wewnętrznego systemu teleinformatycznego dedykowanego
do przyjmowania zgłoszeń (elektroniczna skrzynka pocztowa), zapewniającego bezpieczeństwo zgłoszenia, w tym jego poufności. Zgłoszenia można dokonać na adres e-mail: naruszenia@clo.com.pl, będący w wyłącznej dyspozycji osoby powołanej przez Dyrektora CLO do pełnienia funkcji osoby ds. przyjmowania naruszeń.
Zgłoszenia mają charakter nieanonimowy.
Zgłoszenie dokonuje się na przeznaczonym do tego formularzu.
Ścieżka rozpatrywania zgłoszenia
Po przyjęciu zgłoszenia, zespół przyjmujący zgłoszenia potwierdza Zgłaszającemu przyjęcie zgłoszenia w ciągu 7 dni od jego wpływu.
Zadaniem zespołu jest przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, na które składa się analiza zdarzeń, ocena zasadności zgłoszenia oraz przygotowanie dla pracodawcy wniosków i rekomendacji dalszych działań następczych, korygujących i eliminujących naruszenia prawa, o ile zostały potwierdzone.
Zespół prowadzi postępowanie wyjaśniające i rozpatruje zgłoszenie niezwłocznie,
w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia jego przyjęcia.
Ochrona Zgłaszającego
Zgłaszający podlega ochronie pod warunkiem, że:
- miał uzasadnione podstawy sądzić, że będące przedmiotem zgłoszenia informacje o naruszeniu prawa są prawdziwe w momencie dokonywania zgłoszenia,
- dokonał zgłoszenia zgodnie z procedurą, zgodnie z przepisami prawa, w dobrej wierze i w interesie publicznym.
Zgłaszający dokonujący zgłoszenia w złej wierze lub dokonujący zgłoszenia niepoważnego lub zgłoszenia stanowiącego nadużycie prawa nie podlegają ochronie przewidzianej w Regulaminie. Ochronie nie podlegają również Zgłaszający, którzy przy dokonywaniu zgłoszeń podają celowo i świadomie błędne lub wprowadzające w błąd informacje.
Zakaz działań odwetowych
Wobec Zgłaszającego nie mogą być podejmowane działania odwetowe, groźby działań odwetowych i próby podejmowania działań odwetowych.
Żaden Zgłaszający, osoba mu pomagająca lub powiązana z nim, która korzysta z instrumentów przewidzianych w Regulaminie oraz w przepisach prawa nie może spotkać się z odwetem lub negatywną oceną swojego zachowania ze strony przełożonych oraz innych pracowników. Dotyczy to także osób, które występują we wszelkich postępowaniach w charakterze świadka lub sygnalizują pracodawcy bądź innym, przewidzianym prawem organom, dostrzeżone nieprawidłowości lub udzielają wsparcia w tym zakresie innym pracownikom.
Zakaz działań odwetowych obejmuje zarówno ochronę osób dokonujących zgłoszenia, jak i osób pomagającym im w dokonaniu zgłoszenia.
Zakaz działań odwetowych obowiązuje także, jeżeli w toku rozpoznania okaże się, że zgłoszenie było bezzasadne.